Czas gier
We wszystkich grupach przedszkolnych 1 raz w tygodniu jest specjalny czas na granie w różne ciekawe gry planszowe. Dzięki czemu dzieci rozwijają sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową, staranność i planowość ruchów, cechy tak potrzebne przy późniejszych ćwiczeniach graficznych w szkole. Ćwiczą także szybkość ruchów, refleks i spostrzegawczość.
Gra planszowa jest czynnikiem, który wpływa na kształtowanie wielu dziecięcych emocji. Ucząc je odkrywania swojego potencjału, mocnych i słabych stron, konfrontuje dzieci przede wszystkim z dwoma sytuacjami – zwycięstwa i porażki. Ta pierwsza wyzwala u dziecka nieopisaną radość, dumę i satysfakcję z osiągnięcia celu, budując tym samym poczucie własnej wartości i wspierając samoocenę. Przyczynia się do powtarzania rozgrywek, bowiem dziecko chce raz jeszcze przeżyć przyjemne uczucia, pragnie odnieść sukces i być zwycięzcą. Z drugiej strony gra planszowa pokazuje gorzki smak przegranej, a także odczucia jej towarzyszące. Nie zawsze musi być to złość, płacz czy krzyki. Ponieważ każdą grę z łatwością można powtórzyć, dlatego porażka może zamienić się w nadzieję, że następnym razem będzie lepiej. Niepowodzenie jest chwilowe, a sukces możliwy, jeżeli dziecko będzie wytrwale dążyło do celu. Ten trening przeżywania trudności w perspektywie nadziei na lepsze „jutro” jest niezastąpiony w emocjonalnym dojrzewaniu dzieci.
Gry planszowe są również doskonałym narzędziem służącym do kształtowania umiejętności panowania nad emocjami. Są też niezastąpioną szkołą ćwiczenia cierpliwości, bowiem każda rozgrywka wymaga akceptacji ściśle określonej kolejności.
Współczesne gry planszowe mogą stać się dla dziecka propozycją innowacyjnego sposobu spędzania czasu wolnego. To doskonała alternatywa dla telewizji, komputera czy telefonu, w większości oparta na interakcji z drugim człowiekiem. Rozwija zatem wiele ważnych kompetencji społecznych potrzebnych człowiekowi.
Gry zawierają listę sprecyzowanych zasad, których przestrzeganie jest wymuszone przebiegiem gry. Jeżeli jeden z graczy nie rozumie obowiązujących reguł lub unika ich przestrzegania, gra stopniowo przeradza się w jawny konflikt i doprowadza do momentu, w którym musi być przerwana. Aby uniknąć opisanych wyżej problemów, gracze powinni wspólnie przestrzegać i podporządkować się tym samym zasadom.
Gra planszowa jest doskonałym sposobem rozwijania własnego intelektu poprzez poznawanie nowych gier. Bawiąc się, dzieci rozwijają zdolności orientacyjno-poznawcze, a także kształcą umiejętności niezbędne w procesie nabywania wiedzy, jak na przykład: planowanie działań, koncentrowanie uwagi na wybranym przedmiocie, spostrzegawczość i wyobraźnię, pamięć, umiejętność analizy, porównywania i obserwacji.
W zależności od wieku dzieci, ich możliwości i potrzeb możemy w przyjemnej atmosferze rozwijać wiedzę ogólną o otaczającym świecie, jak i tą bardziej specjalistyczną, wąską, zgodną z zainteresowaniami graczy. Gry planszowe są nieocenioną pomocą w stymulowaniu procesów poznawczych dziecka, ale także inspirują do zadawania pytań, analizowania, wnioskowania i przewidywania. Ćwiczą logiczne, taktyczne myślenie, opracowywanie strategii w celu wygranej, kształtują spostrzegawczość i refleks, porównywanie i różnicowanie. Wzmacniają motywację wewnętrzną do poszukiwania wiedzy na drodze własnych odkryć w atmosferze zabawy i rozrywki.